Huidverzorging: do’s & don’ts
Expertisecentrum Senitas over vaak gemaakte fouten en veel gehoorde misverstanden
Geen gebrek aan tips & tricks rond huidverzorging, als je door sociale media scrolt. Al zijn de vele trends en hypes niet altijd even onschuldig. “We zien vaak de gevolgen van ‘verkeerd’ beautyadvies waarbij de huid heel wat schade kan oplopen”, vertelt Tim Vanheusden. Als senior producttrainer bij Senitas licht ze graag enkele do’s & don’ts toe voor een gezonde, stralende huid.
Missers…
- Je gezicht scrubben… met een product dat niet bij je huidtype past of niet voor je gezicht bedoeld is.
Tim Vanheusden: “Heel wat mensen scrubben hun gezicht te bruut of met een veel te ruw product. Je gezicht regelmatig scrubben om dode huidcellen te verwijderen en celvernieuwing te stimuleren, is zeker een goed idee. Maar gebruik dan wel een aangepaste crème die bij jouw huid past. Dus al zeker niet je lichaamsscrub met een grove korrel! Ook kleinere maar scherpe korrels kunnen je huid beschadigen. Het is sowieso fout om te denken dat een goeie gezichtsscrub een korrel moet hebben. Integendeel, zachte enzymatische scrubs zijn veel gezonder. Een huidexpert kan je advies geven welk type peeling het best bij jouw huid past.”
- Met dermaplaning maak je makkelijk zelf komaf met een grauwe, vale huid.
“Ik krimp al ineen als ik aan die mesjes denk die mensen gebruiken om dode huidcellen weg te schrapen… Dermaplaning is alleen weggelegd voor huidexperts die professioneel getraind zijn in deze huidverbeterende behandeling. De voordelen kunnen inderdaad tellen: een gladde en egale huid, minder fijne lijntjes, een natuurlijke glow… Maar dat betekent niet dat je zomaar aan de slag kan, het risico op huidbeschadiging is vrij groot. Heel wat video’s op social media platformen als TikTok zijn te beknopt of geven foute informatie. Laat je dus zeker begeleiden om de techniek veilig toe te passen voor een optimaal resultaat.”
- Een ‘dure antirimpelcrème’ is altijd goed. “
Ik hoor het zo vaak, ‘bij mijn vriendin werkt die crème wel’… Maar zelfs een degelijk merk van huidverzorging is geen garantie op succes als het product niet bij je huidtype past! Nu, het zal je huid ook niet beschadigen, maar het is gewoon zonde. Start daarom altijd met een huidanalyse: laat een expert kijken naar welk type huid je hebt en wat je huid precies nodig heeft van ingrediënten. Op basis daarvan kan je dan gericht een keuze maken of je laten adviseren. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze een droge huid hebben, terwijl dat eigenlijk niet het geval is. Of dat elke antirimpelcrème dezelfde samenstelling heeft. Onze huid is echt een goed geoliede machine, alle cellen zijn aan elkaar gekoppeld en hebben een eigen functie. Vandaar het belang om ze extra te beschermen, te voeden en te hydrateren… met een product dat bij jouw huidtype én jouw behoeftes past.
… en niet te missen tips
- Verzorg je gezicht bij voorkeur tussen 21 en 23 uur ’s avonds.
Tim Vanheusden: “Dat is het ideale tijdstip voor je huid die van nature een circadiaans ritme volgt – circa dies, of een 24 uurscyclus van ritmische veranderingen in onze fysiologie. Dankzij die interne klok weet onze huid dat ze zichzelf overdag moet beschermen en ’s nachts moet regenereren. Tussen 21 en 23 uur verliest onze huid meer vocht dan op eender welk ander moment in de dag. Dat komt omdat onze celdeling dan dertig keer sneller gaat, en wanneer onze epidermale cellen vernieuwen of naar boven worden geduwd, zijn ze minder compact en kan er veel vocht verdampen. Dat is ook de reden waarom een droge huid tussen deze twee uren het meest last lijkt te hebben van dehydratatie. Je brengt dus best tussen 21 en 23 uur een goed hydraterende crème aan, en niet om 18 uur.”
- Reinig je make-upborstels maandelijks.
“Dat blijken maar heel weinig mensen te doen. Daardoor kunnen bacteriën vrij spel krijgen en je huid irriteren, doordat make-upresten ophopen en huidschilfers blijven kleven aan de haartjes van borstels en kwasten. Zo verspreid je die bacteriën keer op keer over je gezicht, wat onzuiverheden kan uitlokken. Best maak je er een vast ritueel van: kies een dag in de maand, bijvoorbeeld de eerste maandag of laatste woensdag, en reinig dan al je borstels in één keer. Dat kan gewoon al met een milde shampoo of zachte aloëvera-zeep. Ik doe dat altijd met een maskertje op, win-win en eens zo leuk (lacht).”
- Exfolieer je huid… in de winter.
“De wintermaanden zijn ideaal voor een peeling. Hou kouder het is, hoe droger de lucht en hoe droger onze huid. Bij frissere temperaturen verliest de huid meer dan een kwart van haar vermogen om vocht vast te houden. Als beschermingsmechanisme gaat de huid aan het oppervlak de dode huidcellen vermenigvuldigen, met als gevolg een grauwe en doffe look. Daarom is een exfoliërende behandeling in de winter een aanrader. Veel mensen denken dat de huid net gevoeliger en droger wordt door te exfoliëren, maar in de meeste gevallen is het net de oplossing. Door de dode huidcellen te verwijderen, geef je ruimte aan de huid om de herstellende ingrediënten op te nemen. Je kiest bij voorkeur wel voor een heel zachte korrel of een enzymatische peeling, zodat je je huid niet beschadigt.”
Circadia peeling - Senitas - House of Skincare
Download hier het volledige persdossier:
NLD_Persdossier_Senitas_HouseofSkincare_web.pdf
PDF - 12 Mb
Senitas neemt dit voorjaar ook deel aan enkele belangrijke kennisevenementen in de Benelux: HUYD Congres (Utrecht, 16 maart) en Estetika (Brussel, 16-18 maart).
Over Senitas
Senitas – House of Skin Care is vandaag uitgegroeid tot expertisecentrum in huidverzorging. Oprichters Luc Vanheusden en Diane Zoons startten in 1999, vanuit hun expertise in de gezondheidszorg, met kwalitatieve voedingssupplementen (voor de huid) en voedingsbegeleiding. Tien jaar laten zetten ze de stap naar de beautywereld, met producten en behandelingen die focussen op een gezonde huid en levensstijl. Vandaag is Senitas de professionele partner van zo’n 500 huidexperts in de Benelux – dermatologen, artsen, huidtherapeuten, schoonheidsspecialisten…
Het hoofdkantoor van Senitas – en tegelijk ook ‘experience center’ – is gevestigd in Diepenbeek, waar een 30-tal mensen werken. Ze ondersteunen zowel de cosmetische als medische markt met de (exclusieve) verdeling van wetenschappelijk onderbouwde topmerken (Aerolase, icoone, Hydrafacial, Circadia, Nassif Md, Sunekos). Daarnaast reiken ze hun partners advies op maat en businesscoaching aan en geven ze trainingen over sectortrends. In 2022 lanceerde Senitas ‘United by Senitas’, een community voor en van huidexperts.
Voor meer informatie
Mediagallerij met campagnebeelden - logos - packshots
Senitas I Stephanie Eyckens I +32 497 16 41 03 I stephanie@senitas.com I www.senitas.be
Tulipa Media I Liselore Stuut I +31 6 12 11 29 08 I liselore@tulipamedia.nl I www.tulipamedia.nl