Senitas blikt vooruit: 5 beautytrends voor 2025

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, hoe zit het volgend jaar met de beautytrends in ons land? Als Belgisch expertisecentrum in huidverzorging werpt Senitas een blik op de sectortrends voor 2025. Tim Vanheusden, First Impressions Officer bij Senitas: “We zien een duidelijke, overkoepelende trend naar nóg meer natuurlijke huidverzorging met natuurlijke producten, vaak op basis van lichaamseigen stoffen.”
Beautytrend 1: we zetten onze huid zelf aan het werk
De focus verschuift steeds meer van ‘quick fixes’ naar duurzame, regeneratieve huidbehandelingen. Vooral jongere generaties kiezen resoluut voor een aanpak die de huid van binnenuit stimuleert. “Waar botox en fillers vaak zorgen voor tijdelijke oplossingen, richten behandelingen zoals Sunekos® zich op het versterken van de huidstructuur zelf. Daarmee zijn deze injectables niet alleen een gezond alternatief, maar ook een natuurlijke oplossing op langere termijn. Win-win”, legt huidexpert Tim Vanheusden uit.
Sunekos®-injectables werken met een combinatie van hyaluronzuur en zes aminozuren die de natuurlijke productie van specifieke collageen soorten én zelfs elastine stimuleren. Het resultaat? Een stevigere, elastische huid en een gezonde glow. “Patiënten willen meer dan ooit een natuurlijke look,” bevestigt esthetisch arts Elisabet Haesevoets. “Sunekos® biedt die mogelijkheid, want het stimuleert lichaamseigen processen. Eigenlijk zetten we de huid zelf aan het werk. Deze behandelingen zijn dan ook een duurzame aanpak voor huidverjonging. Op een natuurlijke manier verminderen de injectables fijne lijntjes of maken ze komaf met een doffe huid.”

Tim Vanheusden ziet in 2025 het taboe rond inspuitingen verder afnemen. “Steeds meer patiënten staan open voor huidbehandelingen die zich richten op de oorzaak van het probleem, niet enkel op wat je ziet in de spiegel. En met Sunekos® kunnen we terugvallen op een efficiënte en veilige behandeling, wetenschappelijk onderbouwd. Alleen is het belangrijk dat deze medische behandeling wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde arts die de juiste technieken en doseringen kent voor een optimaal natuurlijk resultaat. Hiervoor hebben we een clinic locator voorzien op onze website.”
Beautytrend 2: onze hoofdhuid krijgt meer aandacht
De tijd dat haarverzorging stopte bij een shampoo en conditioner ligt ver achter ons. In 2025 verschuift de aandacht naar de gezondheid van de hoofdhuid. “We vergeten vaak onze hoofdhuid, terwijl die twaalf keer sneller veroudert dan de huid op ons lichaam en zes keer sneller dan de huid op ons gezicht. Daarom is het cruciaal om te investeren in een routine die de hoofdhuid reinigt, voedt en beschermt tegen uitdroging”, vertelt Tim Vanheusden.

Met de Hydrafacial Keravive-technologie introduceert Senitas een innovatieve oplossing om de gezondheid van de hoofdhuid te herstellen. Deze gepatenteerde technologie verwijdert onzuiverheden, hydrateert intensief en stimuleert de haarzakjes voor een dikkere, vollere haardos. “In de praktijk is Keravive een gamechanger: het combineert een grondige reiniging met actieve ingrediënten die tot tweehonderd keer geconcentreerder zijn dan bij andere behandelingen voor een gezonde hoofdhuid. Bovendien zijn de ingrediënten ingekapseld in kleine molecules om in de haarfollikels te kunnen doordringen.”
Beautytrend 3: we omarmen de nieuwe lasertechnologie
Laserbehandelingen zijn in 2025 populairder dan ooit, en de nieuwe generatie lasers zoals Aerolase maakt het eenvoudiger om uiteenlopende huidproblemen aan te pakken – zonder contact met de huid. Deze technologie werkt met microsecondes en is zacht voor de huid, zonder roodheid of irritatie als gevolg. Tim Vanheusden: “Aerolase combineert effectiviteit met veiligheid. Denk aan acnelittekens, zonneschade, melasma, rimpels, striemen of spataders – allemaal kunnen ze behandeld worden zonder risico op huidbeschadiging. Aerolase is echt een innovatie binnen dermatologie: subtiel genoeg om te voorkomen dat de huid gaat ontsteken, maar krachtig genoeg om de huid te prikkelen zodat ze zich gaat verbeteren.”

Huidexperte Dewra Rammo, die de Derma Expert Clinic runt, is enthousiast: “De behandelingen zijn niet alleen veiliger en aangenamer, maar ook efficiënter, waardoor je sneller resultaat ziet. Bovendien werken deze lasers ook preventief: ze doden bacteriën in de huid en verbeteren de huidtextuur van binnenuit. Zo is Aerolase een alternatief voor het slikken van pillen en andere medicatie die vaak veel bijwerkingen hebben. Ik zie de interesse voor laserbehandelingen volgend jaar alleen maar toenemen.”
Beautytrend 4: specifieke focus op donkere huidtypes
Waar traditionele lasers vaak beperkt waren in de behandeling van donkere huiden, brengt Aerolase ook hier verandering in. “De Neo en Era lasers kunnen veilig en effectief worden ingezet voor zelfs de donkerste huidtypes”, aldus Vanheusden. Door de unieke technologie ontstaat er geen risico op pigmentverstoringen, een veelvoorkomend probleem bij oudere lasers.

Deze innovatie is een doorbraak voor een doelgroep die vaak over het hoofd werd gezien in de huidverzorgingsindustrie. Huidexperte Dewra Rammo: “Donkere huidtypes reageren anders op behandelingen, maar met Aerolase kunnen we nu voor elk fototype dezelfde veilige en efficiënte resultaten garanderen. Het taboe rond huidproblemen wordt zo doorbroken, wat geweldig is voor de toegankelijkheid van laserbehandelingen.”
Beautytrend 5: mix & match voor huidverzorging op maat
In een wereld waar de keuze aan huidverzorgingsproducten overweldigend is, zet Circadia Mixology een nieuwe standaard. Het concept? Maatwerk. Deze aanpak geeft huidexperts de tools om behandelingen volledig af te stemmen op de unieke noden van de klant.

Tim Vanheusden: “Met Circadia Mixology kunnen huidexperts ingrediënten zelf combineren, wat zorgt voor gepersonaliseerde oplossingen met unieke resultaten. Dit sluit perfect aan bij de vraag naar huidverzorging die zowel innovatief als op maat is. Deze trend biedt vrijheid voor de professional én garantie voor de klant, want elke behandeling wordt specifiek samengesteld op basis van wetenschappelijk onderbouwde formules.”
Over Senitas
Senitas – House of Skin Care is vandaag uitgegroeid tot expertisecentrum in huidverzorging. Oprichters Luc Vanheusden en Diane Zoons startten in 1999, vanuit hun expertise in de gezondheidszorg, met kwalitatieve voedingssupplementen (voor de huid) en voedingsbegeleiding. Tien jaar laten zetten ze de stap naar de beautywereld, met producten en behandelingen die focussen op een gezonde huid en levensstijl. Vandaag is Senitas de professionele partner van zo’n 500 huidexperts in de Benelux – dermatologen, artsen, huidtherapeuten, schoonheidsspecialisten…
Het hoofdkantoor van Senitas – en tegelijk ook ‘experience center’ – is gevestigd in Diepenbeek, waar een 30-tal mensen werken. Ze ondersteunen zowel de cosmetische als medische markt met de (exclusieve) verdeling van wetenschappelijk onderbouwde topmerken (Aerolase, icoone, Hydrafacial, Circadia, Nassif Md, Sunekos). Daarnaast reiken ze hun partners advies op maat en businesscoaching aan en geven ze trainingen over sectortrends. In 2022 lanceerde Senitas ‘United by Senitas’, een community voor en van huidexperts.
Voor meer informatie
Mediagallerij met campagnebeelden - logos - packshots
Senitas I Stephanie Eyckens I +32 497 16 41 03 I stephanie@senitas.com I www.senitas.be
RCA I Marie Piton I +32 473 23 82 78 I marie.piton@rca.be I www.rcapress.be
RCA I Manouche Putzeys I +32 494 60 91 95 I manouche.putzeys@rca.be I www.rcapress.be